2014. november 29., szombat

Fekete péntek

Amerikában a Hálaadás utáni első pénteket Fekete Pénteknek hívják. Ekkor a kereskedők óriási leárazásokat tartanak, néha ingyen nyújtják a portékáikat a felbolydult vevőknek, de ilyenre általában csak az első pár órában van példa. Ez a szokás, vagy inkább marketing fogás már Angliába is begyűrűzött. Az első Fekete Péntek 1924-ben indult a  Macy's Thanksgiving Day Parade elnevezéssel, és ettől számítják a karácsonyi készülődés nem hivatalos kezdetét, mégis a Fekete Péntek elnevezést 1966-ban kapta az esemény, ami csak 1975-től kezdett széles körben ismertté válni. 


Több okból lett a neve Fekete Péntek:

  1. A könyvelési rendszerben régen piros színnel jelölték a kiadásokat és fekete színnel a bevételt. Ezért utalnak arra, hogy ilyenkor a tömeg annyira nekibuzdul, hogy a boltok szinte mindent el tudnak adni, még ha alacsonyabb áron is, de ezáltal olyan extra bevételük keletkezik egyetlen napon, mint egész évben sem.
  2. A Fekete Péntek alatt sokan "nem néznek a lábuk elé", és bizony régebben is voltak olyan esetek, amikor ez a nap halállal végződött. A vevők állat módjára képesek összeveszni mindenen.
     
  3. Az elnevezés igazából Philadelphiából ered, ahol a sűrű forgalmat, dugókat, tömött járdákat hívták feketének.

  4. Az igazi Fekete Péntek az 1869-es pénzügyi válság volt, és ennek apropóján alkalmazzák mások is, utalva arra, hogy megkopasztják őket és néha pont a leárazások miatt nehéz anyagi helyzetbe kerülnek.
Magyarországon is vannak már kezdeményezések, például idén az Extrem Digital volt, aki annyira bereklámozta a saját Fekete Péntekjét, hogy már kora reggel leállt a szervere a túlzott érdeklődés miatt. Hiába, erre fel kell készülni.


Ugyanakkor nem csak a kereskedelem alkalmazza a Fekete Pénteket, mint vevőcsalogató módszert! Elfogult témámat hozom elő, a szalonokat. Némely szalon ezen a napon akkora kedvezménnyel kedveskedik a vendégeinek, hogy a szabadon beesős szalonok is már tömött előjegyzést vezetnek be erre a napra. Ez az egy nap hatásosabb, mint egy egész évi kuponhadjárat! És szerencse, hogy nem sok szalon él a lehetőséggel, bár ha nagyon híre menne, akkor talán a vendégek is jobban fel tudnának készülni rá, és tudnának vele tervezni, és nem kéne akkora reklámhadjárattal becsalogatni őket. Így ki van adva a feladat jövőre:

Fodrászszalonok, Szépségszalonok Fekete Péntekre fel!


Nincsenek megjegyzések: